Van keurslager naar eigen brand

Mijn opdrachtgever Slager Marco Ridder is een echte ambachtelijk slager met oog voor kwaliteit en innovatie. Zijn slagerij ligt op een strategisch goede locatie aan het begin van het winkelcentrum van Alphen aan den Rijn. Om o.a. administratieve-, inkoop- en marketingondersteuning besloot hij in 1996 om zich aan te sluiten bij een inkooporganisatie ‘Keurslager’. Een landelijke keten met vakslagers die vanuit een versplatform worden ondersteund.Maar om zichzelf meer en meer te kunnen onderscheiden van de rest ging Slager Marco Ridder steeds buiten de ‘Keurorganisatie’ inkopen doen. De acties door de ‘Keur’ aangeprezen bleken veelal niet aan te slaan bij het publiek dat de winkel van Marco bezocht, vandaar dat hijbesloot om de zaak anders aan te pakken.Wij zijn gezamenlijk gaan zoek naar wat de uitstraling zou moeten zijn die meer past bij een eigentijdse slager die meer levert dan een uitstekend stuk vlees.Koken en thuis eten heeft de laatste jaren een enorme vlucht genomen en hier moet je als retailer direct op in spelen. Het gaat ook hier om beleving. Door een hele andere stijl te kiezen in huisstijl en de winkel een meer eigentijdse uitstraling te geven zijn we instaat geweest veel meer aansluiting te krijgenmet de klanten. 

Door meer actiever aan de slag te gaan met o.a. narrow casting (beeldschermen met video filmpjes) in de winkel en gebruik te maken van socialmedia hebben we de winkel in een jaar tijd heel zichtbaar gemaakt.Alle belangrijkste blijft natuurlijk altijd de aandacht aan de klant en je product, die is te allen tijde de basis om succesvol een winkel te runnen. Constante kwaliteit leveren en met vernieuwde producten komen, en soms is het eenvoudig nieuwe wijn in oude zakken plaatsen, probeer te veranderen en luister vooral naar je klanten zijn bepalen uiteindelijk de vraag.Marco Ridder heeft zijn nek uitgestoken om een waardevolle organisatie als de Keurslager te verlaten en op eigen kracht verder te gaan.Hij heeft geïnvesteerd in uitstraling, productvernieuwing en in zichtbaarheid. De omzet steeg binnen een half jaar significant waarbij de investeringen ruimschoots zijn terug verdiend.Door geregeld de zaken te onderhouden zonder overkil is hij instaat zijn winkel goed zichtbaar te houden en de klantenkring langzaam te laten groeien. Want ook hier geldt; mond tot mond reclame blijft altijd de beste vorm van communicatie.

Onno de Geus

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn